ZAMAN PRASEJARAH (SEJARAH KSSR TAHUN 4)

MAKSUD ZAMAN PRASEJARAH

Zaman prasejarah ialah zaman dimana manusia tidak memiliki sistem tulisan. Kewujudan zaman ini dapat diketahui melalui kajian arkeologi dengan menggunakan kaedah cari gali.

Terdapat 4 jenis zaman prasejarah :
  • Zaman Paleolitik
  • Zaman Mesolitik
  • Zaman Neolitik
  • Zaman Logam


1. Zaman Paleolitik

Garis masa = 200 000 SM
Tempat tinggal = Tinggal di dalam gua
Aktiviti masyarakat = Hidup berpindah-randah (nomad), mengutip hasil hutan dan memburu binatang
Peralatan yang digunakan = Peralatan batu yang buatannya kasar
Lokasi di Malaysia = Gua Niah, Sarawak, Tingkayu, Sabah dan Kota Tampan, Perak.



2. Zaman Mesolitik

Garis masa = 14 000 SM
Tempat tinggal = Tinggal di sekitar sungai dan gua
Aktiviti masyarakat = Tinggal dalam kelompok, memburu binatang dan mengumpul hasil hutan
Peralatan yang digunakan = Peralatan batu yang lebih licin buatannya
Lokasi di Malaysia = Jenderam Hilir, Selangor, Gua Madai, Sabah dan Guar Kepah, Seberang Prai.




3. Zaman Neolitik

Garis masa = 3 000 SM
Tempat tinggal = Tinggal di sekitar sungai, pesisiran pantai dan tasik
Aktiviti masyarakat = Bercucuk tanam, membuat tembikar dan menjalankan perdagangan sistem barter
Peralatan yang digunakan = Tembikar, peralatan batu yang halus buatannya dan menggunakan api untuk memasak
Lokasi di Malaysia = Bukit Tengkorak, Sabah, Gua Cha, Kelantan dan Gua Badak, Perak.



4. Zaman Logam

Garis masa = 700 SM
Tempat tinggal = Tinggal di dalam gua dan membina rumah di kawasan lapang
Aktiviti masyarakat = Menjinakkan binatang, bercucuk tanam, pertukangan dan menjalankan perdagangan sistem barter
Peralatan yang digunakan = Peralatan batu, logam dan tembikar
Lokasi di Malaysia = Sungai Tembeling, Pahang, Lembah Bernam, Selangor dan Gua Harimau, Perak.










No comments:

Post a Comment